KANTAKIRJANÄYTTELYT

Kuva: I.C Holm Photography

Yhdistys järjestää vuosittain kantakirjanäyttelyitä. Tavoitteena olisi vuosittain saada kantakirjanäyttelyt mahdollisimman kattavasti ympäri Suomea aluejaosten järjestämänä. Kantakirjanäyttely vaatii toteutuakseen vähintään kymmenen hevosen ilmoittautumisen paikalliseen kantakirjanäyttelyyn.

Ilmoittautuminen

Hevoset tulee ilmoittaa ajoissa näyttelyyn. Näyttelyyn ilmoittautuminen päättyy noin kaksi viikkoa ennen näyttelyä ja näyttelymaksut suoritetaan yhdistyksen tilille ennen ilmoittautumisen päättymistä. Näyttelymaksut palautetaan vain lääkärin tai viranomaisen todistuksen perusteella, tai jos näyttely peruuntuu. Ilmoittautumisajan jälkeen näyttelyaikataulu julkaistaan kotisivuilla noin viikkoa ennen näyttelyä. Jälki-ilmoittautuneiden osalta ei voida luvata, että heidän ilmoittautumisensa ehtii julkiseen osallistujalistaan.

Ilmoittautuessasi kantakirjanäyttelyyn, saat postissa kutsun ilmoittamaasi osoitteeseen ilmoittautumisajan päätyttyä. Kutsu sisältää tarkemmat tiedot näyttelystä, paikasta, sen kulusta, aikataulusta sekä osallistujista.

Kantakirjanäyttelyyn osallistuvan hevosen suositellaan olevan rokotettu asianmukaisesti SRL:n sääntöjen mukaisesti. Voit tarkistaa suositukset osoittesta: www.ratsastus.fi/rokotusmaaraykset .

Kolme vuotta täyttäneistä oreista, joita ei aikaisemmin ole arvosteltu kantakirjan näyttelyssä tulee lisäksi olla eläinlääkärin tarkastus-lomake täytettynä ja leimattuna. Mikäli todistus puuttuu näyttelyhetkellä, näyttelytulos astuu voimaan vasta lomakkeen toimittamisen jälkeen.

Näyttelyssä

Näyttely alkaa kutsun mukaisesti ensimmäisen luokan arvostelulla. Kansliaan tulee ilmoittautua puoli tuntia ennen ensimmäisen luokan alkua. Jotta ylimääräisiä odotteluja ei tulisi, huolehdithan että hevosesi on ajoissa paikalla. Kehästä myöhästyneitä hevosia ei arvostella.

Hevonen esitetään asianmukaisessa kunnossa; huollettuna ja siisteissä varusteissa. Hevosen esittäjän vaatetus tulee olla siisti, kypärän käyttöä suositellaan. Näyttelypaikalla liikutaan omalla vastuulla. Tapahtumalla ei ole yhdistyksen puolesta vakuutusta.

Mikäli hevosesi saattaa potkia toisia hevosia, aseta häntään punainen nauha varoitukseksi muille.

Hevosen passi tuodaan ilmoittautumisen yhteydessä kansliaan, josta saa myös numerolapun. Passin ja hevosen arvostelukaavakkeen saa noutaa kansliasta numerolappua vastaan oman luokan päätyttyä. Numerolappu asetetaan hevosen suitsiin harjattomalle puolelle. Maitovarsat ja vuotiaat tammat voidaan esittää riimusta, muiden luokkien hevoset on esitettävä suitsittuna.

Minicobien säkäkorkeus ja aikuisten tammojen/ruunien etusääri mitataan näyttelyn yhteydessä.

Kehässä

Hevoset tulevat kehään ensin ryhmänä, sitten oman luokkaansa numerojärjestyksessä. Hevonen asetetaan tuomareiden eteen sivusuunnassa, harjaton puoli tuomareihin päin. Tuomarit arvostelevat hevosen molemmilta sivuilta, edestä ja takaa sekä käynnissä että ravissa. Kehän jälkeen hevosen kanssa poistutaan ulkopuolelle odottamaan luokan loppua. Luokan viimeisen hevosen jälkeen, luokan kaikki hevoset kutsutaan yhdessä kehään palkitsemista varten.Näyttelyssä hevonen palkitaan ensimmäisellä I (punainen ruusuke)tai toisella II (oranssi ruusuke) palkinnolla.

Arvostelu

Saadakseen I palkinnon, hevosen tulee saada jokaisesta arvostelukohdasta vähintään palkintoluokan vähimmäispistemäärä ja sen lisäksi I palkintoon oikeuttava yhteispistemäärä 61-80 pistettä. Vastaavasti II palkintoon oikeuttaa 59,5-54pistettä sekä vähimmäispisteiden ylitys kaikista arvostelukohdista.

Arvostelua varten hevoset jaetaan raskaisiin (heavy) ja keskiraskaisiin (medium). I tai II palkinnon savuttaa hieman eri vaatimuksin näiden jakojen sisällä: esim. raskaan tyypin hevoselta vaaditaan runsaampi vuohiskarvoitus.

Huomioi myös, että tietyn yhteispistemäärän saavuttaminen ei automaattisesti tuo ykkösruusuketta, vaan kaavakkeen sisällä on saatava jokaisesta osakohdasta yli kaavakkeeseen merkityn rajapistemäärän. Hevonen voi siis yltää yhteispisteissä IG rajan yli mutta jäädä IIG -palkinnolle.

Jokaisesta luokasta valitaan luokkavoittaja I palkinnon saaneiden keskuudesta. Champion Elite Mare ja Champion Elite Stallion ovat oikeutettuja myös rahapalkintoon.

Rahapalkinnoin palkitaan myös 1- 2 vuotiaat 1. palkintoon yltäneet. Rahapalkinto 50€ jaetaan suomalaiselle kasvattajalle 30% ja hevosen sen hetkiselle omistajalle 70% . Palkinnot maksetaan näyttelykauden loputtua. Rahapalkinnolla palkitaan ainoastaan Suomessa syntyneet sekä kotimaiseen kantakirjaan rekisteröidyt hevoset.

Ellei I palkinnon saaneita ole, luokkavoittaja palkintoa ei jaeta. Jokainen luokkavoittaja (Myös Champion) jatkaa BIS-kehään. Luokkavoittajista tuomari valitsee rodun parhaimmat edustajat ja palkitsee ne Best In Show-palkinnoilla (BIS I, BIS II ja BIS III).

Luokkavoittajakehässä, Champion- ja BIS kehässä ei huomioida arvostelussa annettuja yhteispistemääriä.

Paras esittäjä

Yhdistys palkitsee pokaalilla myös päivän parhaan esittäjän. Palkinnon saaja esittää hevosen mahdollisimman edustavasti, on siististi pukeutunut ja asiallinen.