VARSAN REKISTERÖINTI

Varsa tulee tunnistaa viimeistään 12 kuukauden kuluessa syntymästä ja joka tapauksessa ennen syntymätilalta lähtöä, paitsi jos lähtö tapahtuu emäänsä seuraavana varsana (varsa sekä emä muuttava samaan aikaan samaan paikkaan).

Yli 12 kuukauden ikäisille varsoille, jotka rekisteröidään ensimmäistä kertaa, langetetaan teuraskielto rekisteröinnin yhteydessä.

Kantakirjatoimistolla toimenpiteet tunnistusasiakirjaa varten saattavat viedä useamman viikon.

Kasvattaja tilaa rekisteröintiä varten eläinlääkärin / irlannincob-kantakirjan tunnistajan. Tunnistaja tekee tunnistuspiirustuksen, siruttaa (mikrosirun paikka tulee selkeästi merkitä tunnistuspiirrokseen punaisella M-kirjaimella) ja ottaa jouhinäytteen dna:ta varten. Jouhet laitetaan suljettavaan muovipussiin (esim.minigrip) ja pussiin kirjoitetaan varsan nimi sekä liimataan mikrosirutarra.

Suomen Irlannincob-kantakirjan tunnistajat:

Heidi Niskanen 050-3016289, Lohja

Heidi Savela 050-5420248, Kouvola

Maria Mäntykoski 050-4024889, Peräseinäjoki

Mia Miettinen 045-1276547, Hyvinkää

Sini Kuure 040-7382888, Pälkäne

Kantakirja hyväksyy ainoastaan alkuperäkantakirjan hyväksymän tunnistuslomakkeen. Tunnistuslomakkeesta tulee suora kopio passiin, joten siihen ei saa tehdä ylimääräisiä merkintöjä.

Tunnistuksen jälkeen toimitetaan kantakirjasihteerille seuraavat asiakirjat:

• tunnistajan täyttämä tunnistuslomake
  • syntymäilmoitus