VUOHISPUNKKI

(Jalkakapi,chorioptic mange, leg and tail mange, mites)

Sairauden aiheuttaa Chorioptes equi tai Chorioptes bovis
loinen, joka syö hilsettä jalan alaosissa. Vuohispunkki on 0,3–0,6 mm kokoinen hämähäkkieläin. Aikuinen punkki voi elää noin 70 vrk kuivikkeissa ja tallin lattialla etenkin, jos siellä on hevosen hilsettä. Punkki ei elä niin hyvin auringonpaisteisella laitumella. Kantajaeläimet voivat olla oireettomia. Vuohispunkki on tavallisempi hevosilla, joilla on runsaat vuohiskarvat (irlannincob, clydesdale, shire, ardenner, jyllanninhevonen, friisiläinen) mutta myös muut hevoset voivat sairastua. Vuohispunkki leviää suoran kontaktin ja esimerkiksi harjojen välityksellä. Punkki ei tartu ihmiseen.

Oireita ovat kutina, ärsytys, levottomuus, jalkojen
tömistely ja jalkojen pureskelu. Hevonen voi hangata jalkojaan karsinan seinään tai esineisiin. Punkkien määrä ei aina korreloi oireisiin, muutama riittää. Raapenäyte otetaan iholta ja tutkitaan mikroskoopilla. Punkkia on kuitenkin vaikea löytää ja yleensä hoidetaan oireiden perusteella.

Kokemus on osoittanut, että ivermektiini-valeluliuos
yhdistettynä ivermektiini-matolääkkeeseen suun kautta on tehokas keino punkin häätöön. Tuotetta ei ole testattu hevosilla ja siksi osa eläinlääkäreistä ei suostu sitä määräämään, mutta selkeää hoitoprotokollaa ei ole olemassa. Karvoja ei kannata leikata, jos ei ole aivan pakko, oireet monesti pahenevat. Kaikki toistensa kanssa kontaktissa olleet hevoset tulisi hoitaa yhtä aikaa. Usein tupsuttomille riittää ivermektiini suun kautta. Myös karsina olisi syytä tyhjentää ja desinfioida. Hoitovälineet desinfioidaan ja loimet pestään. Punkki kestää pakkasta, mutta huonosti kuumaa, joten pesua kestämättömien varusteiden saunottaminen saattaa kannattaa. Punkin elinkierto on kolme viikkoa, minkä
takia paikallislääkitys uusitaan 2-3 viikon kuluttua ja todennäköisesti
kolmaskin kerta tulee tarpeeseen.

Lääke annetaan normaaliannoksella selkään/suun kautta kolme
kertaa kahden viikon välein. Pistoksena annettavalla ivermektiinillä ei tiettävästi saavuteta mitään etua suun kautta annettavaan lääkkeeseen verrattuna. Toisaalta on suositeltu ivermektiiniä annettavan 1,5 kertaisella annoksella (0,3 mg/kg) neljä kertaa viikon välein. Joskus on jouduttu kokeilemaan montakin kertaa. Ennen hoidon aloittamista on tärkeää selvittää johtuuko ongelma vuohispunkista vai onko se ehkä kuitenkin ruokintaperäistä.